Jája Vaňková: Doma se cítím v ČR, ale už bych se sem nevrátila - HIPHOPDANCE.CZ | Street Dance Mag

Jana Vaňková, kterou nejen tanečníci po celém světě znají jako Jáju, je mezinárodně nejúspěšnější česká tanečnice. Určitě ji znáte díky vítězství v soutěži America´s Best Dance Crew, ale třeba také díky krumpovému kolabu s Tight Eyezem nebo nedávnému účinkování v další televizní soutěži So You Think You Can Dance. Již brzy ji také uvidíme na filmovém plátně.

Jája | Jana Vaňková

Kdo je vlastně Jája, jak se k tancování dostala, co ji nejvíce baví, jaké bylo účinkování v SYTYCD, jak poznala Tight Eyeze nebo na co zajít do kina, abychom ji mohli vidět ve 3D? To všechno prozradila v následujícm rozhovoru.

Většina českých tanečníků a tanečnic to ví, ale pro jistotu … Můžeš se krátce představit a ve stručnosti popsat svou taneční historii?

Jmenuji se Jája, pocházím z České Kamenice a už žiji skoro 4 roky v Los Angeles. Začínala jsem tancovat v malé taneční skupině Tizzians, když mi bylo 11 let, poté jsem se odstěhovala do Prahy, když mi bylo 14 a pokračovala jsem v Out Of Bounds. V 18 letech mě objevil americký choreograf Phillip Pacman Chbeeb, a poté, co jsme spolu pracovali na videu mě pozval do taneční skupiny IaMmE. Zúčastnili jsme se America´s Best Dance Crew, kterou jsme vyhráli, a na základě toho jsem dostala pracovní vízum. Od té doby pracuji se skupinou, cestuji po světě, dělím hudební videoklipy a učím. Dělali jsme Cirque Du Soleil, LXD, vystupuji na Disney kanálu, natočila jsem Step Up 5 a účastnila se So You Think You Can Dance. Pořád se věnuji battlům, momentálně poppinu a krumpu.

Dnes je krátce po SDK Europe 2014, kde jsi jako Lady Tight Eyez zvítězila v krumpovém battlu. K tomu samozřejmě gratulujeme! Proč ale zrovna krump? Jak se k němu holka jako ty dostane?

Vždy sem měla zalíbení v krumpu, jen jsem k tomu nikdy neměla přístup, protože v minulosti to nebylo tak rozšířené. Na ABDC jsem potkala Tight Eyeze a jeho crew. Byla jsem z toho unešená. O rok a půl později jsem si koupila auto a mohla jsem začít jezdit na sessions (krumpeři žijí hodinu autem ode mě a autobusem to je nemožný). Hnedka ze začátku jsem s Tight Eyezem udělala collabo (Love The Way You Lie by Rihanna and Eminem) a poté se mě zeptal, jestli bych se připojila ke skupině a učila se krump pod jeho vedením, tak sem samozřejmě souhlasila.

Takže krump je pro tebe momentálně č. 1? Nebo kterému tanečnímu stylu se v současnosti nejvíce věnuješ?

Můj hlavní styl je animation, kterému se věnuji nejvíce, od toho se odvíjí poppin a krump. Hip hop žádný v LA není, takže nemám s kým trénovat nebo i battlovat. Locking už dělám jen rekreačně.

Můžeš ještě všem, kteří to neví, objasnit, jak jsi vlastně přišla ke jménu Lady Tight Eyez?

K jménu Lady Tight Eyez jsem přišla poté, co mě Tight Eyez začal trénovat. Řekl mi, ať si vyberu jméno, jenže v tu dobu jsem krumpu ještě vůbec nerozuměla, a tak jsem to nechala na něm, a on mě ostatním krumperům představil jako Lady Tight Eyez.

Nedávno jsme tě mohli vidět v televizní soutěži So You Think You Can Dance, což je také hlavní důvod, proč děláme tento rozhovor. V Česku SYTYCD sledují na internetu pouze skalní fanoušci, můžeš proto, prosím, krátce popsat systém této show?

Na začátku jsou ve velkých městech konkurzy. Na každém konkurzu je kolem 1000 – 2000 lidí. První den jen čekáš a když se na tebe dostane řada, máš kolem 10 sekund ukázat svoje skills, buďto postoupíš nebo ne. Když postoupíš, děláš úplně to samé druhý den. Dají ti tentokrát kolem 20 sekund, a poté můžeš postoupit do svého sola před porotou. Ze svého sola před porotou buďto vypadneš, dostaneš lístek rovnou do LA week (v minulosti Vegas week) a nebo tě nechají učit se choreografii. Jestliže se dostaneš do LA week, čekáš měsíc než to začne. LA week trvá 4 dny, kde se učíš hip hop, contemporary, jazz, společenský tanec, děláš skupinovou choreografii, kterou sám vytváříš s dalšími čtyřmi lidmi, kteří mají jiný styl, a 3 sola. Na každou 1 minutovou choreografii máš 1 hodinu, a hned potom děláš konkurz, po každé choreografii můžeš vypadnout. Na začátku tohodle týdne je kolem 150 lidí, na konci mají 30 lidí. Další měsíc čekáš, aby ti zavolali jestli si v top 20 nebo ne.

V SYTYCD se potkávají nejrůznější taneční styly. Taktizovala jsi proto při vymýšlení své choreografie nebo jsi prostě jen udělala to, co tě momentálně nejvíce baví?

Nijak jsem netaktizovala, dělala jsem to, v čem jsem momentálně nejlepší. Na SYTYCD můžeš jít jen s jedním stylem, a jen jako jeden styl si představován.

S America´s Best Dance Crew se to asi nedá příliš srovnávat, přesto jak vnímáš největší rozdíly mezi těmito soutěžemi ty?

SYTYCD je o hodně těžší. Musíš dělat choreografie jiných lidí, na ABDC děláš jen to, co umíš.

Jak vůbec s odstupem času na ABDC vzpomínáš?

Byla to super zkušenost a umožnilo mi to žít v USA.

Jája & IaMmE Crew

Do kin zanedlouho vstoupí taneční film Step Up 5, ve kterém se také mj. objevíš. Prozradíš, o jakou jde roli?

Dělala jsem tam Robot Girl, do které se Madd Chad zamiluje.

A jaký je vlastně tvůj život v USA? Co děláš, čemu se věnuješ? A kde se vlastně teď cítíš „doma“?

Doma se pořád cítím v České republice, ale už bych se sem nevrátila. Život v USA je těžký, drahý, ale ty lidi okolo tebe udělaj všechno lehčí než to vypadá. Většinou trénuji, pracuji, chodím na konkurzy nebo studuji.

Máš výbornou možnost srovnat taneční scénu v ČR a USA. Je to asi dost neporovnatelné, přesto můžeš zkusit najít největší rozdíly?

70 % USA je choreografie, pár dobrých jedinců na freestyle je v Los Angeles, San Francisku a pak New York, dobří freestyleři z ostatních měst se většinou přestěhujou do LA nebo NY. Jestliže se chceš živit jako tanečník v USA, musíš do LA, tam je všechno možný, ale musíš mít vzhled nebo konexe. Největší rozdíl jsou asi v tom, že u nás se tancováním moc živit nedá a velké příležitosti tu taky nejsou. V USA taky všechny styly vznikají a lidi se snaží pořád dělat něco svého, u nás tanečníci jen následují, co už existuje.

Je něco, co Čechy vyloženě brzdí v rozvoji?

Následování typických stylů. V USA je to hodně rozmanité co se týče freestylu.

Zkus na závěr prozradit něco z nejbližší budoucnosti. Co se chystá, kde tě budeme moci vidět, atd.

Teď momentálně jsem na evropském turné, co bude potom, ještě netuším. Žádám momentálně o zelenou kartu, to je hlavní.

Díky za rozhovor, ať se daří nejen v tancování!

Jája | Jana Vaňková

Dejv

šéfredaktor at HipHopDance.cz
O pouliční tanec (street dance) se zajímám už zhruba 20 let, ať už jako aktivní tanečník, lektor, choreograf, organizátor battlů, občasný porotce, autor různých textů nejen na HipHopDance.cz, ale hlavně jako velký fanoušek :)
Dejv

Nejnovější články

319